Mijn nieuwe thuis - Reisverslag uit Shanghai, China van Floor Loonstra - WaarBenJij.nu Mijn nieuwe thuis - Reisverslag uit Shanghai, China van Floor Loonstra - WaarBenJij.nu

Mijn nieuwe thuis

Door: FloorLoonstra

Blijf op de hoogte en volg Floor

15 Januari 2011 | China, Shanghai

Lieve allemaal,

Met enige trots kan ik zeggen dat Shanghai me steeds meer eigen aan het worden is: ik weet waar je de beste lunch kunt krijgen, ik verdwaal niet meer in de talloze straten, de taxichauffeurs begrijpen mijn Chinees en ik kijk er niet meer van op als een Chinees vlak voor mijn voeten een roggel neerlegt. Zelfs toen ik van de noordelijk gelegen stad Nanjing terugkwam in Shanghai voelde het als ‘thuiskomen’. Maar daarover later meer.
Sinds het begin van deze week zijn er veel nieuwe leerlingen bijgekomen, waardoor ik nu met negen anderen in de klas zit. Een Braziliaan, een Amerikaanse, een Deen, een Zweedse, een Pakistaan, een Fransaise, een Italiaan, een Zwitser en een Zuid-Afrikaanse. Daarbij krijg ik dit weekend ook een nieuwe roommate uit Peru, dus aan verschillende nationaliteiten geen gebrek gelukkig. Mijn Chinees gaat al enigszins vooruit, want de nadruk ligt vooral op het spreken en minder op het lezen (schrijven doen we niet aan). Bijna de hele les is in het Chinees en ik begrijp vrijwel alles wat de lerares vertelt. Vrijdagnacht vond ik dat het wel eens tijd werd om met de nachtwaker van mijn appartement een gesprekje aan te knopen, die mij vertelde dat hij me weliswaar erg groot vond, maar wel erg mooi (hen piaoliang!!). Ook mijn ayi, de schoonmaakster, vindt het altijd gezellig om wat te praten, maar zij spreekt in een moeilijk verstaanbaar dialect. Ik ga zo onderhand maar eens uitvinden hoe je ‘wilt u alsjeblieft mijn spullen niet verplaatsen’ in het Chinees zegt, want die lieve ayi verstopt al mijn spullen in kastjes en plastictasjes, zodat ik elke ochtend begin met een speurtocht door het appartement. Koken komt er niet van, want uiteten gaan is goedkoper dan zelf wat brouwen en daarbij is er geen pan te bespeuren in ons appartement.
Dan nu even wat over mijn bezigheden van de afgelopen week. Samen met twee andere vriendinnen heb ik de yuyuan garden bezocht: een traditionele Chinese tuin met allemaal mooie bruggetjes, huisjes en kleine meertjes zoals het er vroeger uit moet hebben gezien in Shanghai. Erg mooi om te zien. In de oude straten rondom de yuyuan garden zagen we allemaal winkeltjes met versieringen en decoraties voor het Chinees nieuwjaar. Het komende jaar is het jaar van het konijn, wat geresulteerd heeft in een goud glinsterend konijn aan mijn muur. Alle Chinezen gaan helemaal los met hun huis versieren, want dat schijnt geluk te brengen in het nieuwe jaar.
Na een ruige nacht besloten Pita, een vriendin van Ced, en ik om naar Nanjing te gaan. Om twee uur vertrokken we vanaf het Shanghai railwaystation. Waar je in Nederland op een doordeweekse dag om 2 uur ’s middags niet zoveel reizigers verwacht, krioelde het hier van de Chinezen die hun hele hebben en houwen mee op reis wilden nemen. Eenmaal aangekomen in Nanjing besloten we de bus te nemen om het mausoleum van Sun Yat Sen te bezoeken. Makkelijker gezegd dan gedaan, want echt niemand sprak Engels (terwijl Nanjing niet veel verschilt van Shanghai) en het woord mausoleum had ik gek genoeg nog niet geleerd. Toen kreeg ik wel een soort ‘isolementgevoel’, want niemand begrijpt je en je kan geen kant op, want alle bordjes zijn in Chinese karakters geschreven. Als redder in nood kwam daar Chinees Ken, die ons wel naar het mausoleum wilde brengen. Hij was ook tourist en kon ongeveer 20 woorden Engels. Wel wist hij te vertellen dat hij Sun Yat Sen een good leader vond, en Mao even better. Net zoals vele Chinezen vindt hij dat Mao China ‘big’ heeft gemaakt. Uiteindelijk het mausoleum gevonden en het stadscentrum gezien, maar de volgende keer ga ik iets beter voorbereid op reis!
Een beetje beschaamd zal ik ook nog maar vertellen dat ik een sightseeing bustour heb gemaakt, tourist ten top natuurlijk, maar wel een handige manier om de hele stad te zien. In twee uur crost de bus door de centra van Shanghai, wat wel aangeeft hoe groot het hier is (24 miljoen inwoners!). Ook vind ik het leuk om af en toe even alleen rond te struinen door alle gekke straatjes hier. Zo kwam ik in een straat waar ze alleen maar nagelak verkopen en heb ik mijn weg gevonden om de bund by night te zien (zie de foto’s!).
Verder is het hier, net als in Zuid-Amerika, ladiesnight op woensdagavond, wat inhoud dat de kippetjes de hele avond gratis drankjes mogen incasseren. De clubs zijn hier geweldig, maar daar zal ik niet te veel over uitwijden...

Veel liefs vanuit Shanghai

  • 15 Januari 2011 - 10:49

    Tjebbe:

    Ha Flori!! Onderweg naar Riederalp je verslag gelezen, wist al veel maar natuurlijk nog niet alles. Wat een internationaal geheel, je doet er wel weer leuke contactjes mee op! Het hobbelt nogal in de auto dus ik hou het kort. Veel liefs van ons beide. Pap , mam xxxxx

  • 15 Januari 2011 - 10:55

    Floor Loonstra:

    Ik kon alleen deze foto's plaatsen, omdat de andere foto's te veel MB bevatten. Vandaar de rare combinatie van foto's, ik hoop dat ik er wat aan kan doen!

  • 15 Januari 2011 - 10:56

    Wim:

    Leuk te lezen Floor. Niet te enthousiast vertellen over Shanghai, anders komt iedereen je opzoeken ;)

    Hier een beetje saai. Ben druk bezig het inrichten van een inkoopproces bij ABN, zodirect weer op zoek naar een nieuwe klus. Volgende week op wintersport met Bo-Louise en Sterre en super-Oma. Mijn auto komt over 3 weken.

    Veel plezier daar.

    ...Wim

    P.S. Nog even een vraag, als je de lessen Chinees goed kan volgen, hoe kan je je dan niet verstaanbaar maken in Nanjing?

  • 15 Januari 2011 - 11:38

    Birgitte:

    Ha die Floor, wat een mooi verslag weer en wat leuk die foto's van je kamer, heb ik een idee hoe je 'huisje' is. Ongelooflijk toch hoe ver de twee Flooren van elkaar verwijderd zijn en wat jullie mogen meemaken. Die rugzak komt lekker vol met ervaringen. Veel plezier nog en succes met je Chinese lessen. Liefs

  • 15 Januari 2011 - 12:35

    Anne-Claire:

    Wow Loonie, ik ben echt jaloers op alles wat jij daar meemaakt.
    Het klinkt echt geweldig. Heeeel veel plezier en geniet ervan!
    xxxx

  • 15 Januari 2011 - 13:53

    Bart Mol:

    Hoi Floor,
    Gewldig wat je daar allemaal beleeft, leuk hoor.
    Doe de groetjes aan Cedric als je hem nog ziet voor hij terug gaat.
    Veel plezier.
    Groetjes en xx

  • 15 Januari 2011 - 14:22

    OmaSiet Havelte:

    Dag lief Woensdag kippetje,
    Ik kan me wel voorstellen - als ik de foto's bekijk - dat je ayi wel eens iets wil verplaatsen als ze je kamer moet doen. Wat een grote mooie huiskamer hebben jullie. Hoe was dat mausoleum? Lag Sun Yat Sen er opgebaard bij? Fijn dat je die uitstapjes doet. Dikke kus Oma.

  • 15 Januari 2011 - 14:57

    Mer:

    Tint! Wat leuk die foto's! En wat knap dat je de les nu al helemaal kan volgen in het chinees! Iedereen die ik vertel dat je chinees leert vindt het echt super vet haha. Leuk ook die uitstapjes, en je appartement ziet er precies uit zoals ik verwachtte. Wat beleef je veel, volgens mij heb je het helemaal voor elkaar nu. Ik ben trots op je!
    Ik heb nu tentamens, waar ik nu al genoeg van heb, maar ik zal ze even allemaal met een 8 halen zodat ik hersenonderzoeker kan worden.
    Ik mis je! Volgende week ga ik op wintersport, helemaal alleen in de ankerlift :(
    xxxx

  • 15 Januari 2011 - 15:43

    T.C. Tsui:

    Ik vind het prachtig dat je steeds beter Chinees spreekt. Jouw verhaal over Nanjing maakt het duidelijk: weliswaar leren de Chinezen ook Engels, maar ze spreken zelden (goed) Engels. Dat is natuurlijk ook moeilijk als je met 49 andere leerlingen in de klas zit. De foto met El Ced is machtig mooi!

  • 16 Januari 2011 - 11:30

    Floor Schulte:

    Ireentjeee! Wat heerlijk om al je verhalen te lezen! Stuur me even een berichtje als je tijd hebt om te skypen binnenkort want ik mis je!! Heel veel plezier nog baby en blijf ons updaten! Dikke kus

  • 16 Januari 2011 - 12:54

    Anneke:

    Hoi Floor, wat geweldig om je verslag te lezen, al die indrukken en contacten!!! Dat doe je dan toch maar daar aan de andere kant van de bol in onbekend Shanghai. Super knap ook dat je je al zo kunt redden met de taal en je eigen weg daar weet te vinden. En mooi om jou in dat decor te zien.
    Ons leven steekt daar op deze grijze-januari-zondagmiddag-in-H'sum natuurlijk uiterst saai bij af.
    Alle goeds, veel liefs en ik blijf je graag volgen! Anneke

  • 16 Januari 2011 - 12:54

    Anneke:

    Hoi Floor, wat geweldig om je verslag te lezen, al die indrukken en contacten!!! Dat doe je dan toch maar daar aan de andere kant van de bol in onbekend Shanghai. Super knap ook dat je je al zo kunt redden met de taal en je eigen weg daar weet te vinden. En mooi om jou in dat decor te zien.
    Ons leven steekt daar op deze grijze-januari-zondagmiddag-in-H'sum natuurlijk uiterst saai bij af.
    Alle goeds, veel liefs en ik blijf je graag volgen! Anneke

  • 02 Februari 2011 - 19:43

    Pap:

    Hee Flori!!
    Gelukkig Nieuwjaar daarzo en alle goeds voor 2011! Het Jaar van het Konijn, nou dat kan niet misgaan natuurlijk. Mooi feestje gehad in de echte binnnestad? Veel knalwerk natuurlijk en drakengedoe. Wens ze maar alle goeie dingen toe vanuit dit klompenland en tot aan de telefoon!
    Doei,xx Pap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floor

Actief sinds 11 Dec. 2010
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 43307

Voorgaande reizen:

29 December 2010 - 21 Juni 2011

6 maanden Azie

Landen bezocht: