Gefrituurde slang en Chinees nieuwjaar - Reisverslag uit Shanghai, China van Floor Loonstra - WaarBenJij.nu Gefrituurde slang en Chinees nieuwjaar - Reisverslag uit Shanghai, China van Floor Loonstra - WaarBenJij.nu

Gefrituurde slang en Chinees nieuwjaar

Door: FloorLoonstra

Blijf op de hoogte en volg Floor

06 Februari 2011 | China, Shanghai

Ni hao!
Laat ik beginnen met mijn welgemeende excuses voor mijn afwezigheid op deze waarbenjijnu pagina de afgelopen weken. Natuurlijk wijt ik dit niet aan mijzelf, maar aan het dynamische leven in Shanghai waarin de tijd letterlijk voorbij vliegt. Ik kan haast niet geloven dat ik al 5 weken van huis ben en dat mijn laatste week hier in Shanghai reeds is aangebroken...
Zoals jullie weten kun je in China een hoop rare dieren en ledematen van dieren eten, waarbij shanghai geen uitzondering is. Op de gemiddelde menukaart staan de volgende lekkernijen: pork blood (soup), Chicken feet, stewed dog, grandmother pork, cow head, turtle en snake. Dit laatste reptiel had ons zodanig nieuwsgierig gemaakt dat we besloten om een slangetje te bestellen. Net zoals je je eigen vis of krab uit kan zoeken in sommige restaurants, konden we ook de meest sappige slangen uitkiezen die rond glibberden in een kooi in het restaurant. Na een uur te hebben gewacht kregen we onze zelfuitgekozen slang gefrituurd met wat salade opgediend. Gelukkig zag het er niet meer uit als een slang en proefde het net als gefrituurde kip. Als toetje werd ons de slangenhuid voorgeschoteld, maar dat ging me net een stap te ver. Overigens is het Chinese eten erg lekker en moet ik bekennen dat ik een paar aardige zwembandjes heb gekweekt. Door 5 weken vooral met stokjes te hebben gegeten kan ik nu zelfs gamba¨s met stokjes pellen! De chinezen vinden dit echter teveel werk en eten de gamba´s gewoon met kop en al.
Mijn Chinees vordert elke les, maar ik kan niet zeggen dat ik me volledig verstaanbaar kan maken na 5 weken school. Ik heb natuurlijk wel even de 97 punten uit de 100 gepakt voor mijn midterm exam, waardoor mijn lerares me nu over probeert te halen om met Chinees door te gaan als ik weer terug ben in Nederland. We zullen zien...
Na de eerste weken vooral de toeristische must see´s te hebben bezocht, prefereer ik nu de verborgen straatjes, chinese markten, parken etc. Zo zijn we onder andere naar een oud fabriekcomplex geweest waar allerlei gallerien waren met moderne Chinese kunst; hebben we tientallen chinezen hun tai chi oefeningen zien doen in het Zhongshan park en zijn we naar de flower en bird market geweest. Op deze markt worden honderden vogeltjes in kooien verkocht, levende krekels in doosjes, konijnen voor 2 euro per stuk en spelen de oude mannetjes Chinese ´bordspellen´ waar ik geen touw aan kan vastknopen. De parken zijn niet alleen een bezoek waard omdat het hier van de ene op de andere dag 15 graden is geworden, maar ook omdat de Chinezen in het weekend massaal naar de parken gaan om hun vrije tijd te besteden. Hangend mediteren in een boom (zie de foto´s bij het vorige verslag) of luid zingend met een diabolo, je komt hier van alles tegen.
En dan natuurlijk Chinees nieuwjaar. Zelfs 4 dagen na dit festijn wordt er nog vuurwerk afgestoken en de chinezen vinden het nodig om daar al om 7 uur s´ochtends mee te beginnen, zodat ik elke ochtend wakker schrik met het gevoel dat Shanghai gebombardeerd wordt. Maar dat terzijde. De afgelopen week hebben alle chinezen vakantie gehad door chunjie oftewel Chinees nieuwjaar. Hierdoor was en is shanghai overbevolkt, maar de dag voor Chinees nieuwjaar waren de straten echter opvallend verlaten en rustig. Dit komt waarschijnlijk doordat Chinezen met het nieuwe jaar hun familie opzoeken. 2 Februari was ´new years eve´ dus besloten we een club op te zoeken aan de bund met een mooi uitzicht op de skyline. Het vuurwerk was de hele dag al aan de gang, maar om 12 uur werd het één grote vuurwerk show in Shanghai. Op 3 februari, nieuwjaarsdag, zijn we naar de longhua tempel geweest. Mijn Chinese teacher had ons geadviseerd om naar deze tempel te gaan, omdat het voor chinezen een traditie is om te bidden op nieuwjaarsdag. Een hele mooie en interessante ervaring om honderden Chinezen te zien bidden (met wierook stokjes in de hand). Ook hingen ze wensen voor het nieuwe jaar in bomen en probeerden ze muntjes in een soort zilveren pot te gooien, omdat het geluk brengt als het muntje in de pot terecht komt. Het is het jaar van het konijn en hierdoor was heel Shanghai versierd met poster, lichtjes en beelden van konijnen. Ik had gehoopt om de optochten met draken te zien, maar helaas was er geen draak te bekennen in Shanghai. Neemt niet weg dat het Chinees nieuwjaar een hele belevenis is en dat ik heel blij ben dat ik dit nog mocht meemaken in China.
Ik moet er nu nog niet aan denken om afscheid te nemen van Shanghai en al mijn vrienden hier, want in deze relatief korte periode heb ik mooie vriendschappen opgebouwd en de meest leuke mensen om me heen gehad. Over 6 dagen vertrek ik naar Nepal, wat weer een heel nieuw avontuur zal worden en ik hoop net zo bijzonder als mijn tijd hier in China!
Het contact houden met het thuisfront is moeilijk voor mij, omdat ik geen laptop tot mijn beschikking heb. Maar weet dat ik aan iedereen denk en dat ik graag op de hoogte blijf van het leven in de lage landen!
Veel liefs!

  • 06 Februari 2011 - 13:23

    Merel:

    Haaaa lieverd! Wat heb je dat weer leuk geschreven. Kan je niet zo'n konijntje mee op reis nemen? Alles klinkt zo vet, je hebt er alleen maar niet opgezet dat jullie van de buren wat minder lawaai moesten maken he ;)? We moeten even snel bellen, heb jou ook wat te vertellen.
    Dikke knuffel

  • 06 Februari 2011 - 14:16

    OmaSiet Havelte:

    Dag lieve gezellige meid,
    Wat weer een heerlijk verslag. Die slang lijkt me wel wat. Vraag even het recept.
    Ben donderdag met Merel en Tineke in Groningen geweest. Heel gezellig maar we hebben je wel gemist. Zal je nog gauw een mail sturen voor je in Nepal zit. Dikke kus
    Oma

  • 06 Februari 2011 - 15:14

    Pap,mam:

    Ha Flori!!
    Leuk uit geweest zaterdagavond ( de laatste al weer zoals je zei....)? Het was wel heel gezellig aan de skype, zo een uurtje verder! Gek idee dat het je laatste week is in Shanghai, maar wat ga je nog een boel mooie dingen tegemoet. Voor als je terug bent zijn wij een paar weekjes Italie aan het regelen, kun je een beetje afkicken! Tot vrijdag en / of zaterdag en geniet van deze week.
    Liefs en dikke kus, pap en mam

  • 07 Februari 2011 - 16:36

    Anneke:

    Ha die Floor, wat weer een indrukwekkend verslag van je met daarbij die mooie foto's!!
    Genieten is dat en ik heb het gevoel een aardig compleet beeld te krijgen van Shanghai - dat scheelt me de reis! Ha, ha... Slechts de geuren ontbreken misschien nog.
    Jij alle goeds op je verdere reis! Enjoy & take care!
    Liefs, Anneke
    * Overigens, met dat schrijverstalent van je, kun je ook altijd nog wat doen hoor!

  • 08 Februari 2011 - 09:20

    Birgitte:

    Heerlijke verhalen Floor, leuk om te lezen en zo een klein beetje te weten wat je doet en waar je je bevindt. Hoorde dat je vier uur met Floor hebt geskyped, en dat voor niets is toch prachtig!! Geniet maar lekker! Ik kijk uit naar je volgende verslag. Liefs

  • 04 Maart 2011 - 21:29

    Linde De Nie:

    Hoi Floor,
    Via Bart Mol zijn facebook kom ik al 'surfende' ineens op jou site terecht.
    Zat te twijfelen om evt naar Shanghai te gaan komend jaar, maar deze verhalen hebben me echt heel enthausiast gemaakt, je schrijft erg leuk! Veel plezier nog in Nepal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floor

Actief sinds 11 Dec. 2010
Verslag gelezen: 607
Totaal aantal bezoekers 43309

Voorgaande reizen:

29 December 2010 - 21 Juni 2011

6 maanden Azie

Landen bezocht: