Een goed begin is het halve werk - Reisverslag uit Shanghai, China van Floor Loonstra - WaarBenJij.nu Een goed begin is het halve werk - Reisverslag uit Shanghai, China van Floor Loonstra - WaarBenJij.nu

Een goed begin is het halve werk

Door: FloorLoonstra

Blijf op de hoogte en volg Floor

09 Januari 2011 | China, Shanghai

Ni hao!

Na zo’n tien dagen in Shanghai rondgedwaald te hebben, leek het mij wel eens tijd om jullie verslag te doen van mijn verblijf in deze enorme stad! Vanuit mijn appartement op 15 hoog, achter de laptop van mijn Duitse roommate Julia zal ik proberen niet al te chaotisch te schrijven en bij het begin te beginnen.
Tijdens mijn vlucht naar Shanghai kwam ik al goed in de stemming doordat het hele vliegtuig bezet was door mijn huidige stadsgenoten. Helaas geen oog dicht gedaan door mijn Chinese buurvrouw die het nodig vond om de hele vlucht in mijn nek te hijgen. Een beetje onwennig viste ik mijn backpack van de bagageband, maar gelukkig stond Ced paraat en stapten we meteen in de Maglev train die ons met een snelheid van 431 km/h naar Ceds appartement voerde. Wat sightseeing gedaan, maar wel vroeg mijn bed ingedoken met het oog op de viering van het nieuwe jaar de volgende dag. Ced had als verrassing kaartjes gekocht voor een nieuwjaarsparty op het hoogste punt van China waar je nieuwjaar kan vieren. Voorafgaand aan dit festijn nam Ced me mee naar een houseparty van zijn Franse vriendengroep, waardoor we vervolgens 10 minuten voor het aftellen arriveerden op de bovenste verdieping van de betreffende wolkenkrabber. Helaas werden er maar vier zielige vuurpijltjes afgestoken in heel Shanghai, maar dat wordt vast gecompenseerd met Chinees nieuwjaar en het uitzicht was desondanks geweldig. Om een beetje bij te komen van alle indrukken mochten we de daarop volgende dag genieten van een Chinese massage voor 4 knaken. Chinezen weten wel van aanpakken, want mijn rug werd ook meteen even gekraakt en mijn lange ledematen werden aardig opgerekt.
Na drie dagen bij Ced gelogeerd te hebben, kon ik mijn eigen appartement in en moest ik mij melden op mijn school voor een test om mijn niveau te bepalen. Dat mijn Chinese woordenschat grotendeels is weggezakt, bleek wel uit mijn oral exam (sorry meneer Tsui). Resultaat: lower intermediate 1. Niet zo slecht, want mijn roommate die hier al 6 maanden Chinees volgt zit 1 level boven mij. Maar goed, hopend op een gezellig appartement met leuke roommates bracht mijn Chinese contactpersoon me naar het appartement. Gelukkig werden mijn wensen vervuld en deel ik het appartement met twee hele leuke Duitse meisjes van 18 en 19: Sybil en Julia. Zij hebben mij meteen de buurt laten zien (niet dat ik de straten van elkaar kan onderscheiden met mijn belabberde gevoel voor richting) en in de avond hebben we in een lokaal restaurantje gegeten. Ze hebben hier minstens 10 restaurantjes in elke straat dus ik zal niet verhongeren. Ik zit precies in het midden van Shanghai, dichtbij people’s square. Het enige minpuntje is dat het overal koud is, in de school, in mijn kamer en een warme douche zit er ook niet in want zelfs deze is koud.
Verder zit ik in de klas met twee andere studenten: een vriendelijke Turkse man van rond de dertig en een heel aardig meisje uit Zweden, Hanne. Zij is ook net aangekomen en met haar onder andere heb ik de afgelopen week veel gezien hier. In Shanghai kijk je vooral omhoog, want overal zijn hoge gebouwen, flats en wolkenkrabbers te vinden. Om een wat beter overzicht van de stad te krijgen, zijn we naar het city planning museum geweest waar duidelijk werd dat Shanghai in een relatief korte periode ontzettend is gemoderniseerd en gegroeid. Verder hebben we de dierentuin bezocht, wat wel schokerend was aangezien er nergens bewakers waren en de Chinese bezoekers het grappig vonden om icetea in de mond van een beer te gieten en pakjes suiker naar dieren te gooien.
Ook nog wat van het nachtleven meegemaakt, dinertjes gehad en mijn afdingskills aangescherpt op de vele fake markets die ze hier hebben, dus de tijd vliegt zoals dat altijd zo mooi wordt gezegd! Elke zondag hebben ze hier trouwens een markt waar ouders partners voor hun single zoons en dochters kunnen zoeken. Als Chinezen op hun 25e nog niet getrouwd zijn, worden de ouders ongerust en ondervinden de kinderen veel druk om iemand te vinden. Een vreemd tafereel in zo’n moderne stad.
Dit lijkt me wel weer genoeg informatie voor nu, ik zal volgende week proberen of ik wat foto’s kan uploaden. Ik vind het ook erg leuk om wat verhalen van het thuisfront te ontvangen, dus alle emails zijn welkom!

Liefs!

  • 09 Januari 2011 - 13:28

    Theo De Gekketuinman:

    He Floor, dit is echt te gek!

  • 09 Januari 2011 - 13:32

    Tjebbe:

    Hee lieve Floor!
    Net al aan de telefoon gezeten en nu nog eens je verslag in woorden! Blijf een beetje uit de buurt van die huwelijksmarkt graag! Was blij om te horen dat je het nu wel wat warmer hebt, maar de verwarmingsperikelen stonden zelfs al in een artikel in het NRC. Neem nog maar lekker een Big Mac en slaap lekker dadelijk!
    We bellen gauw weer ( in ieder geval vrijdag ) en heel veel liefs van ons, xxxx
    Pap, mam.

  • 09 Januari 2011 - 13:38

    Birgitte:

    Ha Floor, wat heerlijk een verslag van je te lezen en wat fijn dat Cedric je goed opving toen je met je backpack aan het andere einde van de wereld aankwam. Ook ik verheug me op foto's. Die massage lijkt me ook heerlijk trouwens. Geniet maar lekker en voel je getroost met het feit dat 'mijn' Floor het ook koud heeft en regelmatig regen ziet. Veel liefs en tot je volgende verslag.

  • 09 Januari 2011 - 14:39

    T.C. Tsui:

    Beste Floor,

    Dat je Chinese woordenschat grotendeels is weggezakt, is heel normaal. Studeren in Shanghai, ik ben jaloers maar ook heel erg trots op je.

    Heel veel (leer)plezier,

    T.C. Tsui

  • 09 Januari 2011 - 15:03

    Mer:

    Ha tint, vanuit mijn studieboeken zit ik af en toe even mijn mail te checken, en warempel, wat een leuke verhalen! Was ook leuk je aan de telefoon te hebben en ben dan ook zeer benieuwd naar de foto's!! Tot op skype! Heeeele dikke kus

  • 09 Januari 2011 - 15:59

    Henkie:

    Hè harkie, ik hoop dat je je dagen overleefd hebt in Shanghai, zo te lezen wel. Ik zit nu in Kuala Lumpur na een paar heerlijke dagen op Borneo gespendeerd te hebben in Floris' bijzijn. Morgen ben ik weer terug, gaan we lekker vreten, okido? En stel me even voor aan hanne

  • 09 Januari 2011 - 21:16

    Wim:

    Begrijp ik nu dat je Lower Intermediate 1 hebt en je roommate na 6 maanden 1 niveau hoger zit? Hoop wel dat dit wat zegt over je roommate en niet over de cursus.

    Hier alles top. Bo en Sterre ben ik druk aan het skien leren (moeten toch eind van de maand een beetje lol beleven in Oostenrijk). Verder druk bezig met voorbereiden van de verjaardag van Sterre.

    Ik kijk uit naar je foto's.

    ...Wim

  • 09 Januari 2011 - 21:48

    Margot:

    Hi!

    Los van de hijgende buurvrouw in het vliegtuig klinkt het erg goed daar!
    Echt fijn dat je leuke huisgenootjes hebt!!
    enne...volgens mij spreek jij straks gewoon vloeiend Chinees :)

    Bij mij is het werkende leventje nu echt begonnen... ik heb mijn eerste weekje erop zitten erg leuk maar wel heel raar om niet meer in het HWH te zijn!

    Ik wacht vol spanning op je volgende avontuur!

    X

  • 10 Januari 2011 - 06:32

    Bart Mol:

    Lieve Floor,

    Fijn dat je het al naar je zin hebt maar maak je niet druk om de taal jou kennende heb je dat snel genoeg bij gespijkerd. Blijf maar lekker genieten en maak er een mooie tijd van.
    Hier gaat na jullie laatste bezoek alles nog steeds goed hoewel ik jullie wel mis.

    Groetjes en xxx Bart

  • 10 Januari 2011 - 10:39

    OmaSiet Havelte:

    Lieve Floor,
    Eigenlijk ben ik wel heel jaloers op je maar toen ik hoorde dat je het zo koud hebt (gehad? Soms went het wel.), werd mijn afgunst kleiner. Wat heb je alles goed gepland en wat ben je opeens een wereldburger. Heel goed aantekeningen maken want dan beleven wij ook een stukje mee in onze stoel. In het NRC las ik dat er miljoenen Chinese jonge mannen zijn, die waarschijnlijk niet een vrouw kunnen vinden. Je blijft er niet hangen hoor!
    Ik zal je gauw mailen want hoewel hier vrijwel niks gebeurt, wil ik wel even lekker bijkletsen.
    Kus,
    Oma.

  • 10 Januari 2011 - 11:27

    Marjon Merkens:

    Koude douche? Afziennnnnnnnn. Bye

  • 12 Januari 2011 - 08:46

    Pap:

    Ha Floor!

    Even een kort berichtje! Krijgen van Studielink continue bevestigingen dat je bent ingeschreven, je basisbeurs ok is etc. Dat is dus allemaal geregeld. Ook daar zorgen ze dus goed voor je...Nog nieuwe studiegenoten erbij gekregen? We bellen vrijdag!!
    xxxPap

  • 13 Januari 2011 - 19:25

    Maureen:

    Hoi Floor,
    Wat goed dat je nu ook op weg bent! Ik heb genoten van je verslag, ziet er uit als een prima begin. Leuk om de klasgenoten zo een beetje te kunnen blijven volgen. Geniet er maar van en blijf schrijven, is ook een mooie herinnering voor als je weer terug bent.

    Groet Maureen x

  • 24 Januari 2011 - 12:09

    Madelon Boerboom:

    Hi Floor,

    Wat ontzettend leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Stoer hoor en zo te horen heb je al heel wat gezellige mensen om je heen. Doe Cedric de groeten, ik herkende hem bijna niet op die foto....hij past zich al aardig aan ;-)
    Maak je over ons maar geen zorgen, wij werken wel door. Het gaat gewoon zijn gang hier maar ik mis jullie wel.

    Lieve groetjes Madelon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floor

Actief sinds 11 Dec. 2010
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 43307

Voorgaande reizen:

29 December 2010 - 21 Juni 2011

6 maanden Azie

Landen bezocht: